000 | 05696npcaa22004814i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | vtls002908079 | ||
003 | ES-BaIT | ||
005 | 20220309131810.0 | ||
008 | 180713i19502003sp | spa|c | ||
010 | _a2908079 | ||
035 | _ab71935812 | ||
040 |
_aES-BaIT _bcat _erda _edacs _cES-BaIT |
||
041 | 0 |
_aspa _aeng |
|
245 | 0 | 0 |
_aFons Antonio el Bailarín, _f1950-2003 |
264 | 0 | _centre 1950 i 2003 | |
300 | _a2 caixes d'arxiu amb programes de mà, fotografies i premsa ; 23 peces d'indumentària ; 2 dibuixos i 2 cartells | ||
336 |
_atext _btxt _2rdacontent |
||
336 |
_aimatge fixa _bsti _2rdacontent |
||
336 |
_aforma tridimensional _btdf _2rdacontent |
||
337 |
_asense mediació _bn _2rdamedia |
||
338 |
_afull _bnc _2rdacarrier |
||
338 |
_avolum _bnc _2rdacarrier |
||
338 |
_aobjecte _bnr _2rdacarrier |
||
351 | _aS'organitza en activitat personal i familiar, activitat creativa, activitat professional, reconeixement i crítica, fotografies, i biblioteca i arxiu | ||
520 | _aAl fons hi ha una quantitat destacable de peces d'indumentària del Ballet d'Antonio. També hi ha fotografies d'escena d'Antonio i dels ballarins de la seva companyia Enrique Burgos i Rosa García. En menor mesura aplega programes de mà, retalls de premsa que mencionen la seva participació escènica, dibuixos d'Antonio i cartells | ||
540 | _aConsulta restringida. Autoritzada la reproducció amb finalitats docents i d'investigació i en publicacions i documentals d'àmbit cultural | ||
545 | _aAntonio Ruiz Soler (Sevilla, 1921 - Madrid, 1996) va ser ballarí i coreògraf de dansa espanyola. És considerat com una llegenda i figura mítica d'aquesta. Antonio va iniciar la seva formació a l'escola bolera de Realito a la seva Sevilla natal, quan tenia sis anys. Va estudiar dansa clàssica amb Ángel Pericet. Més tard va ampliar la seva formació amb els mestres Otero i Pericet, i flamenc amb el mestre Frasquillo. En 1928 va començar a actuar com a nen prodigi amb una altra nena, Rosario (Florencia Pérez Padilla), al Teatro Duque de Sevilla. Va passar la seva infància actuant a festes privades, cafès cantants i teatres de Sevilla. Posteriorment actuaria amb altres nens, coneguts com Los Chavalillos Sevillanos fora de la seva ciutat natal, primer per Andalusia, després a Madrid i més tard a Barcelona. En octubre de 1936, quan es trobava actuant amb la Rosario a França, van saber que a Espanya començava la guerra civil espanyola, per la qual cosa van decidir no tornar-hi i marxar a Amèrica. De 1937 a 1949 ell i la Rosario van actuar, com a Antonio y Rosario, exclusivament a països americans, com Argentina, Xile, Perú, Colòmbia, Veneçuela, Cuba, Mèxic, Brasil i Estats Units, en un espectacle de Carmen Amaya. En 1943, Antonio va estrenar la seva primera coreografia, Corpus Christi en Sevilla, a Nova York. En tornar a Europa ja els havien oblidat, i a més en aquests anys havien crescut i ja no podien ésser venuts com al mateix producte. Un empresari madrileny però els va contractar per a actuar al Teatro Fontalba, on van tenir gran èxit, i això els va permetre actuar de nou en aquest continent, a festivals com el d'Edimburg o l'Internacional d'Holanda, i a països com França, Bèlgica, Itàlia, Suïssa, Dinamarca o Anglaterra. En 1952, l'Antonio i la Rosario es van separar artísticament. En 1953 va formar parella artística amb Rosita Segovia. Junts van crear els fonaments del que més tard seria una companyia de dansa amb trenta-cinc ballarins, encapçalats per l'estrella Rosita Segovia i que va dirigir l'Antonio: el van anomenar Antonio Ballet Español. La seva feina de director incloïa tasques d'escenografia i luminotècnia, i per exemple va crear uns efectes de llum que posteriorment van ser molt copiats. Des del primer moment va tenir un èxit rotund i va actuar a gires per tot el món. En 1965 la companyia rep el nou nom d'Antonio y sus Ballets de Madrid. El 1969 Rosita Segovia va decidir retirar-se de les taules com a ballarina, i va deixar la companyia per a dedicar-se a la difusió de la dansa espanyola a través de la docència a dues escoles i la direcció d'una altra companyia de dansa, per a la qual va seguir coreografiant. Els anys setanta van ser cada vegada més fluixos per a Antonio i va començar a preparar la seva retirada. Posteriorment, després de fer una gira d'acomiadament el 1978, va ser director del Ballet Nacional de España de dansa espanyola | ||
546 | _aDocuments en castellà i anglès | ||
555 | 8 | _aInventari disponible a internet | |
600 | 0 | 4 |
_aAntonio, _d1921-1996 _xFons documentals _9145419 |
610 | 2 | 4 |
_aCentre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques _xFons documentals _9105154 |
650 | 4 |
_aBallarins de dansa espanyola _yS. XX _xFons documentals _9145415 |
|
650 | 4 |
_aCoreògrafs de dansa espanyola _yS. XX _xFons documentals _9145416 |
|
650 | 4 |
_aDansa espanyola _yS. XX _xFons documentals _9145418 |
|
650 | 4 |
_aDirectors artístics _zEspanya _yS. XX _xFons documentals _9145420 |
|
856 | 4 | 2 |
_3Fitxa descriptiva del fons _uhttp://www.cdmae.cat/wp-content/uploads/2017/11/Antonio_nodac.pdf |
856 | 4 | 2 |
_3Inventari _uhttp://www.cdmae.cat/wp-content/uploads/2017/11/Antonio_inventari.pdf |
856 | 4 | 1 |
_zAccés lliure a Escena Digital _uhttp://colleccions.cdmae.cat/catalog?utf8=%E2%9C%93&source_=search&q=antonio+bailarin&search_field=fons&y=0&x=0&sort=collection_type+asc&source_=search&utf8=%E2%9C%93&f%5Bcollection_type_facet%5D%5B%5D=&x=0&y=0 |
907 |
_a.b71935812 _b13-07-18 _c13-07-18 _d13-07-18 _ec _fp _g- _hcat _ispc _j0 _k0 |
||
940 | _aIT | ||
942 |
_cDIGITAL _2udc |
||
999 |
_c126999 _d126999 |